SAMOBIEŻNY ODKURZACZ DO LIŚCI

 

(nr rejestru w Urzędzie Patentowym: 67178)



 

samobieżny odkurzacz do liści

 
 

odkurzacz-samobiezny-1 odkurzacz-samobiezny-2 odkurzacz-samobiezny-3 odkurzacz-samobiezny-4 odkurzacz_swiadectwo_ochronne

 

Z nadejściem jesieni wielu posiadaczy ogrodów, jak również administratorów parków miejskich ma problem z liśćmi zalegającymi na trawnikach. Sam też jako posiadacz obszernego trawnika co roku borykałem się z tym problemem.

Znane obecnie ręczne odkurzacze do liści sprawdzają się dobrze tylko na niewielkich powierzchniach między innymi ze względu na niewielki worek, a także ze względu na fakt, iż zapełniony worek stanowi duży ciężar i zmniejsza wydajność pracy.

Na rynku funkcjonują także odkurzacze montowane na wózkach, jednak te też obsługiwane są przez człowieka idącego pieszo, co także powoduje szybkie zmęczenie osoby obsługującej. Ponadto zastosowana w tych odkurzaczach ssawka bardziej sprawdza się na chodnikach, niż na trawnikach.

Nowością w samobieżnym odkurzaczu do liści mojego pomysłu jest połączenie ssawki z obrotowymi wałkami, na których są metalowe kolce. Dzięki temu zwiększy się efektywność pracy, gdyż samobieżny odkurzacz do liści zbiera liście (także przegniłe i zbite) znacznie dokładniej, niż znane obecnie odkurzacze.

Innowacyjne jest również zastosowanie tego rozwiązania w pojeździe, co umożliwia pracę bez wysiłku także na dużych terenach.



Zasada działania


Operator odkurzacza po zajęciu miejsca na fotelu umieszczonym z przodu pojazdu uruchamia silnik przez stacyjkę znajdującą się na pulpicie. W pojeździe zastosowałem silnik czterosuwowy o pojemności 125 cm3. Z głównym napędem pojazdu sprzężony jest napęd wałków przez specjalny zatrzask, dzięki któremu ruch pojazdu do przodu powoduje, obracanie się wałków. Ten sam zatrzask podczas ruchu wstecznego pojazdu wyłącza napęd wałków. Obroty wałka przedniego są przeciwne do obrotów wałka tylnego. Wałek przedni obraca się w kierunku zgodnym z kierunkiem jazdy, a wałek tylny w przeciwnym do kierunku jazdy. W celu lepszego zbierania liści, wałek przedni obraca się szybciej niż wałek tylny. W celu rozpoczęcia zbierania liści należy opuścić ramę z wałkami w położenie robocze. Stopień opuszczenia ramy można regulować dzięki możliwości ustawienia dźwigni pomiędzy górnym a dolnym położeniem. Podczas ruchu pojazdu zbierane przez wałki liście są zasysane przez wiatrak, który także je rozdrabnia. Następnie liście tłoczone są do worka. Worek ten po wypełnieniu należy wymienić na nowy.



Budowa


Istotą pomysłu i sercem wynalazku jest rama, na której umieszczone są dwa wałki z metalowymi kolcami, wykonanymi z drutu sprężynowego. Wałki te napędzane są przez główny napęd pojazdu za pośrednictwem zespołu przekładni złożonego z kół zębatych i pasowych. Rama osadzona jest w środkowej części podwozia pojazdu, na pionowych prowadnicach, umożliwiających opuszczanie bądź podnoszenie ramy. Dokonuje się tego za pomocą dźwigni umieszczonej po lewej stronie siedzenia operatora. Gdy dźwignia jest w położeniu „0”, rama jest w położeniu nieroboczym. Przesunięcie dźwigni w położenie „1” powoduje opuszczenie ramy w położenie robocze. Dzięki możliwości ustawienia dźwigni pomiędzy punktem „0” a „1”, można regulować odległość pomiędzy ramą a powierzchnią trawnika. Rama w dolnym (roboczym) położeniu może swobodnie się unosić. Zapobiega to ewentualnym uszkodzeniom wałków w przypadku najechania na przeszkodę. Zastosowanie drutu sprężynowego jako materiał, z którego wykonane są kolce również ma na celu ograniczenie odkształceń kolców. Nad ramą znajduje się stożkowy wlot do kanału, w osi którego umieszczony jest wiatrak z metalowymi łopatkami, który zasysa i rozdrabnia liście. Wiatrak ten napędzany jest przez przekładnię sprzężoną z głównym napędem pojazdu. W celu zwiększenia efektywności zasysania, wałki są po bokach obudowane osłonami. Służy to również zabezpieczeniu przed dostępem do obracających się wałków. Na końcu kanału znajduje się kołnierz, na którym mocuje się worek za pomocą obejmy. Worek ten wykonany jest z tworzywa biodegradowalnego o strukturze przepuszczającej powietrze. Tylna część obudowy pojazdu jest otwierana w celu umożliwienia wymiany zapełnionego worka.


 

1 2 3 4 5 6